Yoghurt, zuurkool, tomaten, bessen, frisdranken, azijn, mosterd, fruit.
Een goede zuur-base huishouding is van groot belang voor een gezonde spijsvertering en daarom vormen zuren in de voedselcombinatie leer een aparte groep die niet met alle voedingsmiddelen gecombineerd kan worden. Wist je dat bijvoorbeeld frisdranken, yoghurt of tomaten onder de zuren vallen? Dit houdt in dat je aandacht dient te schenken aan wat je drinkt bij het eten of dat spaghetti met tomaten saus niet zo vanzelfsprekend is als het lijkt.

zuur-combinaties

Goed combineren loont!

Goede zuur combinaties:
Fruit combineert met: yoghurt, azijn, suikerrijke vruchten, honing, avocado, olijf, boter, room, olie, braadvet, eigeel, noten, zaden, kaas en kwark.
Azijn en mosterd met: groenten, paddestoelen, tomaat, fruit, avocado, olijf, boter, room, olie, braadvet en eigeel.
Tomaat met: groenten, paddestoelen, yoghurt, karnemelk, azijn, mosterd, avocado, olijf, boter, room, braadvet, eigeel, noten,zaden, kaas, kwark, vlees, vis en gevogelte.
Yoghurt of karnemelk met: melk, groenten, tomaat, fruit, zetmeelrijke groenten, suikerrijke vuchten, honing, avocado, olijf, boter, room, olie, braadvet,eigeel.

Slechte combinaties:
Zuren en zetmeel
Zuren en eiwitten